Sunday, March 27, 2011

Hadith :
Daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: Sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat maka hendaklah ia berkata-kata dengan kebaikan atau jika tidak, hendaklah dia diam sahaja. Dan sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat hendaklah dia memuliakan jirannya. Dan sesiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat hendaklah dia memuliakan tetamunya.”

(al-Bukhari dan Muslim)

Friday, February 25, 2011

QAZAF!!!!

PENGERTIAN QAZAF
Pengertiannya ialah melimparkan tuduhan zina kepada orang yang baik lagi suci atau menafikan keturunanya.

PEMBAHAGIAN QAZAF

1.) Qazaf yang pesalah-pesalahnya boleh dikenakan hukuman hudud,
seperti seseorang menuduh seseorang yang baik lagi suci berzina tanpa mengemukakan empat saksi lelaki yang adil.

2.) Qazaf yang pesalah-pesalahnya boleh dikenakan hukuman takzir
seperti seseorang menuduh seseorang yang lain kufur, mencuri, minum
arakatau murtad dan sebagainya, termasuk mencaci, memaki dan
lain-lainnya yang boleh menjatuhkah maruah seseorang dan menghinanya.

Menuduh seseorang yang baik lagi suci berzina tanpa mengemukakan
empat orang saksi lelaki yang adil hukumnya adalah haram dan termasuk
dalam dosa besar dan wajib dikenakan hukuman had Qazaf (sebat) sebanyak
80 kali sebat, dan tidak boleh diterima penyaksiannya selama-lamanya
kerana dia adalah orang fasiq.

Sebagaimana Firman Allah Taala yang
bermaksud:

"Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan zina kepada
perempuan-perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka
tidak membawa empat orang saksi. Maka sebatlah mereka 80 kali sebat,
dan janganlah kamu terima persaksian mereka itu selama-lamanya kerana
mereka itu adalah orang yang fasiq".
(Surah An- Nur ayat 4)

Thursday, February 24, 2011

bersyukur!!!!!

mggu ni aku byk dengar nasyid dalam bilik...
mksd aku, klu nasyid tu jenis yg ade ketuhanan, bkn percintaan...

setiap kali aku dgr,
terase diri aku ni tenang...
seperti yg dikatakan oleh aristotle...
setiap benda akan kembali kepada asalannya..
dan manusia itu asalnya adalah ciptaan tuhan

kita manusia,
walaubagaimana tension n x hepi sekali pun
last skali bile kite kembali kepada tuhan...
akan rse diri ini tenang...

myb certain org x prasan bende ni..
myb tuhan nk die usaha utk mendapatkn nye..
bersangka baiklah dengan tuhan...
Dia mengetahui apa yg terbaik utk seseorg itu..

demi Allah,
bg sesiapa yg try ape yg aku wat ni...
akan rse tenang...

teringt syeikh abg aku name die sulaiman mulla..
die kate,
money can buy house but not home
money can buy bed but not sleep
money can buy everything but not happiness...

sesungguhnya kebahagian tu adalah nikmat dari tuhan..
untuk mendapatkannye...
kite kene mnx ngn Dia...
mngadu dekat Dia...
n bukan putus harapan kat Dia...
n bile da x dapat..
mula lah nk salahkan Dia...
seyesly...
aku mmg pantang ngn jenis org yg mcm ni....

Allah berfirman yg mafhumnya..
dengan kamu bersyukur aku akan tambahkn nikmat yg kamu perolehi itu....

Sebelum terlena!!!!!

BY HIJJAZ

Sebelum mata terlena
Di buaian malam gelita
Tafakurku di pembaringan
Mengenangkan nasib diri

Yang kerdil lemah yang bersalut dosa
Mampukah ku mengharungi titian sirat nanti
Membawa dosa yang menggunung tinggi
Terkapai ku mencari limpahan hidayah Mu

Agar terlerai kesangsian hati ini
Sekadar air mata tak mampu membasuhi dosa ini

Sebelum mata terlena
Dengarlah rintihan hati ini
Tuhan beratnya dosa ku
Tak daya ku pikul sendiri

Hanyalah rahmat dan kasih sayang Mu
Yang dapat meringankan hulurkan maghfirah Mu
Andainya esok bukan milik ku lagi
Dan mata pun ku tak pasti akan terbuka lagi

Sebnelum berangkat ke daerah sana
Lepaskan beban ini
Yang mencengkam jiwa dan raga ku


Selimut diri ku
Dengan sutra kasih sayang Mu
Agar lena nanti ku mimpikan
Syurga yang indah abadi

Pabila ku terjaga
Dapat lagi ku rasai
Betapa harumnya
Wangian syurga firdausi oh Ilahi

Disepertiga malam
Sujud ku menghambakan diri
Akan ku teruskan pengabdian ku pada Mu
قال جعفر بن محمد عليهما الرحمة
فَلا تَجزَع وإنْ أعسَرتَ يَومًا # فقد أيسَرْتَ في الزّمنِ الطّويلِ
ولا تيـــأسْ فإنَّ اليَـــأس كُفـــرٌ # لعَــلَّ اللهَ يُـغـنِي عَنْ قَليـلِ
ولَا تَــظْــنُـنْ بِـرَبِّـكَ سُــوءَ ظَـنٍّ # فإنَّ اللهَ أوْلـى بــالْـجَمِـيـــلِ


hazrat Ja'far b Muhammad rah.a berkata:
janganlah berasa risau hanya kerana kesusahan yg menimpamu selama sehari, kerana sesungguhnya engkau telah hidup di dalam kesenangan untuk tempoh yg begitu lama..
Jangan pula engkau berputus asa (dari pertolongan Allah sewaktu susahmu) kerana ia adalah tanda kekufuran, mudah-mudahan Allah akan mencukupkanmu (walaupun) dengan rezki yg sedikit...
Janganlah jua engkau menyangka yg buruk-buruk terhadap tuhanmu, kerana yg terbaik bagi Allah hanyalah yg cantik-cantik sahaja...

Wednesday, February 23, 2011

BENARKAH SAYYIDATUNA AISYAH R.ANHA BERNIKAH DENGAN RASULULLAH S.A.W PADA USIA 6 TAHUN?

Di antara perkara asas untuk kesempurnaan islam seseorang ialah memberi penyaksian bahawa tiada tuhan selain Allah dan Nabi Muhammad s.a.w adalah pesuruh Allah. Sekiranya seseorang itu hanya memberikan penyaksian mengenai ketuhanan Allah ta’ala, tetapi merasa ragu-ragu dengan sebarang tindakan yang diambil oleh Baginda s.a.w, maka imannya berada di dalam keadaan bahaya, dan tiadalah bezanya di antara dia dengan yahudi atau kristian yang hanya mengaku bahawa Allah adalah tuhan mereka, sedangkan ingkar dengan segala yang dibawa oleh Baginda s.a.w.



Maksud Firman Allah ta’ala:



‘Apa sahaja yang dibawa oleh Rasul s.a.w hendaklah kamu pegang dengan dengan teguh, dan apa sahaja yang dilarangnya hendaklah kamu hentikan. Dan bertaqwalah kamu kepada Allah! Sesungguhnya Allah sangatlah keras pembalasanNya.’ (Hashr:7)



Ayat di atas menyebut bahawa tiadalah yang lain melainkan balasan yang amat keras terhadap mereka yang tidak bersetuju dengan tindak-tanduk Baginda s.a.w. Sebagai muslim kita harus yakin bahawa segala yang dilakukan oleh Baginda s.a.w adalah berdasarkan wahyu, dan tidak mungkin Rasulullah akan melakukan perkara-perkara yang melanggar undang-undang Allah apatah lagi moral manusia.



Di antara perkara yang sering dipertikaikan oleh musuh-musuh Islam ialah pernikahan Baginda s.a.w dengan ummul mukminin Aisyah r.anha. Usia Aisyah ketika berkahwin dengan Baginda s.a.w sering dijadikan senjata untuk digunakan di dalam usaha mereka menyebarkan keraguan terhadap keperibadian Rasulullah s.a.w seterusnya terhadap Islam itu sendiri.



Paderi Jerry Vines ketika berucap di Konvensyen Baptis Selatan di St. Louis, Missouri, Amerika Syarikat pada 10 Jun 2002 telah melukakan hati umat Islam sedunia dengan menuduh bahawa Rasulullah s.a.w adalah pedofilia, penggemar kanak-kanak yang dirasuk syaitan. Na’udzu billah.



Sejarah, walau sekuatmanapun riwayatnya tidaklah lebih tinggi dari wahyu. Lebih-lebih lagi apabila ianya boleh membawa kepada persoalan terhadap keperibadian baginda s.a.w.



Berapakah Usia Aisyah ketika Berkahwin?



Rata-rata umat Islam hari ini beranggapan bahawa usia Aisyah r.anha ketika bernikah dengan Rasulullah s.a.w adalah enam tahun, pada tahun ke12 atau 13 kenabian,dua tahun selepas selepas kematian Ummul Mukminin Khadijah r.anha, dan tinggal bersama Baginda s.a.w ketika berusia sembilan tahun pada tahun pertama, kedua atau ketiga hijrah. Beliau merupakan isteri Baginda s.a.w yang ketiga selepas Khadijah r.anha dan Saudah r.anha.



Untuk memahami situasi ini seseorang itu perlu kembali kepada dua sumber utama agama iaitu Al-Quran dan Sunnah. Di dalam Al-Quran tidak disebut di dalam mana-mana ayat mengenai usia bagi seorang wanita berkahwin secara spesifik. Tetapi Allah ta’ala mengisyaratkan di dalam surah Nisa ayat 4 bahawa;



‘Dan ujilah anak-anak yatim (yakni jagalah harta mereka) sehingga mereka mencapai umur berkahwin.’



Ulamak bersepakat bahawa yang dimaksudkan dengan usia berkahwin ialah apabila seseorang itu baligh dan berakal. Fuqaha berpendapat bahawa usia normal bagi seseorang budak lelaki atau perempuan untuk baligh ialah 15 tahun hijri, walaupun adalah mungkin untuk mereka baligh sebelum itu. Sekira difikirkan secara logik, adalah tidak mungkin seorang kanak-kanak berusia 6 atau 9 tahun untuk mencapai usia kahwin kerana yang dimaksudkan di dalam ayat ialah:

1. Cukup umur dan

2. berakal dan bersedia untuk menguruskan rumah tangga.



Umur 6 atau 9 tahun bukanlah umur yang sesuai untuk bernikah bagi mana-mana kanak-kanak.



Sekiranya ayat ini diambil kira, maka tidak mungkin bagi Baginda s.a.w untuk tinggal bersama dengan seorang kanak-kanak yang pada lazimnya belum baligh kerana Rasulullah s.a.w sendiri di dalam Quran telah ditegah oleh Allah ta’ala untuk melanggar sesuatupun dari arahanNya seperti yang termaktub dalam surah Yunus ayat 94-95.



Di dalam kitab-kitab hadis pula yang masyhur ialah Aisyah r.anha bernikah pada usia 6 dan tinggal bersama dengan Baginda s.a.w ketika berusia 9 tahun seperti yang diriwayatkan oleh Bukhari, Muslim, Abu Daud dan lain-lain.



Walaupun terdapat banyak riwayat mengenai usia Aisyah seperti yang disebut di atas, semua pihak perlu tahu bahawa sanad kesemua riwayat itu datang dari seorang sahaja individu iaitu Hisyam bin ‘Urwah bin Zubair bin ‘Awwam r.a. dari ayahnya. Hisyam merupakan cucu kepada Asma’ r.anha, kakak kepada Aisyah r.anha. Dan ayahnya Urwah adalah anak dan adik kepada dua sahabat Nabi s.a.w yang terkenal Zubair dan Abdullah r.a. Di samping itu, Urwah juga selalu berdamping dengan ibu saudaranya Aisyah r.anha dalam menuntut ilmu agama. Terdapat juga riwayat selain Hisyam tetapi kesemuanya adalah dhaif.



Walaupun riwayat Hisyam diterima oleh ahli-ahli hadis termasuk Bukhari dan Muslim tetapi berikut adalah kenyataan pakar-pakar hadis mengenai riwayat beliau mengenai usia Aisyah:



1. Hisyam mempunyai dua era, era Madinah pada usia mudanya dan era Iraq ketika di hari tua iaitu pada usia 71 tahun. Semua riwayat beliau mengenai umur Aisyah r.anha adalah pada era beliau tinggal di Iraq dan bukan di Madinah.



2. Tiada seorangpun dari anak murid beliau dari Madinah seperti Imam Malik bin Anas meriwayatkan dari beliau atau orang lain mengenai usia Aisyah r.anha.



3. Ya’qub bin Syaibah melaporkan bahawa riwayat Hisyam diterima selain dari yang beliau riwayatkan di Iraq. (Tahzib at-Tahzib karangan Ibnu Hajar, jilid 11 m/s 48-51.)



4. Diriwayatkan bahawa kekuatan hafalan dan ingatan Hisyam terjejas teruk ketika usia tuanya. Oleh itu riwayat beliau ketika usia tuanya tidak diterima ahli hadis. (Mizanul I’tidal karangan Imam Dzahabi Jilid 4 m/s 301.)



5. Walaupun terdapat di dalam Bukhari bahawa Aisyah r.anha dilahirkan 8 tahun sebelum hijrah, tetapi di dalam riwayat Bukhari yang lain juga ada menyebut bahawa beliau masih kanak-kanak ketika turunnya surah Qamar yang turun 9 tahun sebelum hijrah. Usia yang sesuai untuk penggunaan perkataan ‘jariah’ atau kanak-kanak perempuan biasanya digunakan untuk mereka yang sudah boleh bertutur, bukan untuk bayi. Sekiranya diambil usia tersebut dan ditambah dengan 9 tahun dan 3 tahun nikah gantung, maka usia beliau ketika berkahwin sudah tentulah lebih dari 9 apatah lagi 6 tahun.



6. Terdapat juga di dalam banyak riwayat bahawa Aisyah r.anha telah berkecimpung di dalam Perang Badar pada tahun 2 hijrah dan Perang Uhud pada tahun 3 hijrah, yang mana Rasulullah s.a.w menegah mereka yang berusia kurang dari 15 tahun untuk berperang. Sekiranya lelaki yang tidak cukup umurpun tidak diberi keizinan untuk berkecimpung dalam kedua-dua perang tersebut, apatah lagi perempuan yang jauh lebih muda dari mereka?



7. Kebanyakan ahli sejarah mengatakan bahawa Asma’ kakak Aisyah adalah 10 tahun lebih tua dari Aisyah. Di dalam kitab taqrib at-Tahzib menyatakan bahawa Asma meninggal pada tahun 73 hijrah ketika berusia 100 tahun. Ini bermakna usia Asma’ ketika berhijrah adalah 27 tahun dan Aisyah r.anha ketika itu berusia 17 tahun, bukannya 6 tahun.



8. Diriwayatkan bahawa oleh Ibnu Hisyam bahawa Aisyah telah lama masuk Islam sebelum Sayyiduna Umar r.a yang memeluk Islam pada tahun 5 kenabian. Ini menunjukkan bahawa Aisyah r.anha sudahpun kanak-kanak ketika datangnya Islam. Usia beliau ketika tinggal bersama Rasulullah s.a.w adalah 15-17 tahun. (Sirah Nabawiyyah jilid 1 m/s 227-234)



9. Imam Ahmad bin Hanbal meriwayatkan bahawa selepas kematian Khadijah r.anha, Baginda s.a.w didatangi Khaulah r.anha dan menyarankan agar Baginda s.a.w berkahwin lagi. Beliau juga memberikan dua calon sama ada baginda s.a.w bernikah dengan anak dara atau dengan janda. Perkataan ‘bikr’ atau anak dara biasanya digunakan untuk gadis yang sudahpun mencapai umur baligh, bukan untuk kanak-kanak berusia 6 tahun. (Musnad Ahmad, jilid 6 m/s 210)



10. Ibnu Hajar Al-‘Asqalani melaporkan bahawa puteri Baginda s.a.w, Fatimah Zara’ r.anha adalah lima tahun lebih tua dari Aisyah r.anha. Fatimah r.anha dilahirkan lima tahun sebelum kenabian ketika Baginda s.a.w berusia 35 tahun. Ini menunjukkan bahawa Aisyah sekurang-kurangnya berusia 15-16 tahun ketika tinggal bersama Baginda s.a.w. (Al-Isabah fi Tamyizis-Sahabah, Ibnu Hajar, jilid 4 m/s 377).



Akhir kata, usia Aisyah r.anha tidak pernah menjadi isu pada ketika hayat Baginda s.a.w. Sekiranya ini adalah sesuatu yang serius, sudah tentu musuh-musuh Islam ketika itu akan menjadikannya senjata untuk menyerang keperibadian Baginda s.a.w. Para pembaca perlulah ingat bahawa riwayat mengenai umur Aisyah r.anha datang dari satu individu yang terjejas hafalannya kerana faktor usia, dan bukanlah dari lidah mubarak Baginda s.a.w sendiri.



Semoga artikel ini dapat memberikan pembaca jawapan terhadap persoalan yang sering menghantui umat Islam selama ini.



Dan Allah ta’ala jualah yang Maha Mengetahui.



Abdul Latif Rahbar B Ahmad Subki

Friday, February 18, 2011

Mencari.....!!!!

Terkapai-kapai diri dihanyut arus waktu
Kegelapan hati yang sering buat ku keliru
Dalam menguji pergolakkan emosi diri
Tak siapa tahu ada yang memerhati

Di dalam menjalani tiap dugaan yang diberi
Membawa pengertian hidup yang abadi
Tanpa perlu menipu diri sendiri
Yang menjadi lumrah duniawi

Seandainya ada yang memberi ruang
Akan ku baiki setiap kekurangan
Oleh itu diri yang memerlukan
Petunjuk darimu oh Ilahi

Diriku kini masih tercari-cari
Jawapan di setiap persoalan ini
Ku akui kesalahan dibuat segalanya
Gelap jadinya jiwa seadanya

Ku cari terus ke situ
Itulah lampu hidupku
Terangilah gelap hatiku
Ku pohon restu dariMU

Akan ku baiki setiap kekurangan
Oleh itu diri memerlukan
Petunjuk darimu oh Ilahi

Apabila tersilap langkahku
Tiba-tiba berbisik namaMu oh Ilahi
Terdetik di hatiku untuk sujud ke pangkuanMu
Memohon ampun dariMu

Tak seharusnya ku tergoda lagi
Dunia ini yang sesat membuntukan jiwaku
Kini ku mengakui keagunganMu
Yang membuat ku sedar siapa diriku ini

Tak semua lahir sempurna tak semua lurus jalannya
Bermulalah cerita yang dijadikan cerita
Dengan izin Yang Maha Esa yang wujud
Aku cinta dan cita
Segala yang ada bermula dari rasa resah
Aku akui harapan kasih dan hasratku tak setajam itu
Yang tak mampu risau lidah mudah di banjari
Fitnah melilau-lilau

Tuhan lindungilah dia dari kata-kata jahat itu
Doa-doa di pohon sentiasa setiap masa
Ampunilah dosa-dosa semasa daku ke sana
Dewasakanlah pemikiranku yang tak semegah mana
Salah silap ku berkarya tak pernah ku salah guna